Tekakor!

 
Helgfrukost när den är som bäst, hemmabakade bullar.
Idag blev det tekakor med havre och morot som jag bakade igår.
Farligt goda!
 

ca 100 g morötter, finrivna
50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarm
2 dl havregryn
75 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt
1 ägg
12–14 dl vetemjöl

     ♦ Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölk och havregryn.
Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i ca 5 min så att havregrynen blöts upp,
under tiden river du morötterna. Tillsätt smör, salt, ägg, morötter och vetemjöl, lite i taget.
Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

Kavla ut degen 1–1 ½ cm tjock och stansa ut runda bröd,
ca 10 cm i diameter, med en kakform eller ett glas.

Lägg degrundlarna på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel.
Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.

♦Grädda bröden mitt i ugnen i 7–10 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.


Åsikter

GIVE ME SOME SUGAR!

Ditt namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Share it...

Trackback
RSS 2.0